Ministerstvo dopravy

03.05.2016Jan Širc

První Babišovo tahání z klobouku dopadlo neslavně. Ministr Antonín Prachař nevydržel ve funkci ministra ani rok. Výzev přitom byla v době jeho nástupu, stejně jako dnes, celá řada. Řešení si vyžadoval zejména systém výběru mýtného, kde měl za úkol vypsat tendr na jeho provoz. Za celou dobu svého úřadování se ale pečlivě řídil příslovím o nicnedělání, a pokud se už náhodou rozhodl něco udělat tak pouze personální změny. Asi nejzajímavější personální změnou bylo dosazení Daniela Kurucze do funkce šéfa Českých drah, kterého následně sám odvolal těsně před svým vlastním vyhazovem, proto- že prý mezi nimi nefungovala komunikace. Ve skutečnosti spíš proto, že jej šéf státem vlastněné akciové společnosti převyšoval snad úplně ve všem.

Druhé Babišovo tahání z klobouku vypadalo na první pohled nadějněji. Bývalý šéf Skansky Dan Ťok působil dojmem manažera, který se nebojí činit rázná rozhodnutí a existovala zde šance, že se právě tomuto odborní- kovi povede vyřešit vleklé problémy ministerstva. Nicméně zkušenost s nicneděláním jeho předchůdce ho oslovila zřejmě natolik, že se rozhodl pokračovat v jeho šlépějích. A s mýtným systémem se stále nic nedělalo. Za dva roky, co hnutí ANO řídí tento resort, nebylo ministerstvo schopno vypsat výběrové řízení, čímž pravděpodobně vznikne státu škoda ve výši několika miliard korun. Dopadlo to tedy stejně, jako s mnoha dalšími lidmi nominovanými hnutím ANO z prostředí mimo politiku. Bez konkrétních vizí a priorit reflektujících komplexní stranický program vládnout nedokáže ani sebelepší odborník. Z hluboké letargie, doprovázené „zásadními“ novinkami jako papírové rozšíření dálniční sítě v České republice, která se rozrostla díky přeměně rychlostních silnic v dálnice, či zavedení poznávacích značek na přání, probral ministra Ťoka až problém s požadavkem na aktualizaci posudků vlivu dopravních staveb na životní prostředí (EIA) ze strany Evropské komise. Reálně tak hrozí, že se celá řada dopravních staveb zpozdí o roky. Teprve nyní se ministr probudil a začal konečně něco dělat. Dalo by se říct pozdě, ale přece. Doufejme, že mu to vydrží a opět neusne.

MD